ISTORIC DACIA
 
 

Dacia clasic 1100/1300 (1968-1981)
Dacia a luat nastere in 1966 la Colibasi (astăzi Mioveni), judetul Arges, avand la bază un acord intre autoritătile romane si producătorul francez de automobile, Renault, ce prevedea asamblarea unui model Renault sub marca Dacia. Constructia Uzinei de Autoturisme Mioveni a inceput in 1966 si s-a incheiat intr-un timp record de doar un an si jumătate.
La data de 1 iulie 1968, incep testele la cele 217 statii de lucru din uzină, iar pe 3 august 1968 se testează primul motopropulsor.
Cautarea unei licente.
Pentru a reduce timpul intre proiectare si lansarea in productia de serie a unui autoturism, autoritătile romane au considerat necesară producerea unui autoturism sub licentă obtinută de la un producător străin. Se dorea o licentă pentru un autoturism din clasa medie cu o capacitate cilindrică cuprinsă intre 1.000 si 1.300 cm2. La licitatie au participat producătorii de automobile: Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo si Austin cu modelele: Renault 10, Peugeot 204, Fiat 1100D, Alfa Romeo 1300, Austin Mini Morris, insa, după vizita istorică din 1966 a presedintelui francez Charles de Gaulle in Romania, s-a luat decizia la nivel de partid ca in uzina Dacia să se producă autoturisme sub licentă Renault.
Modelul tintă a fost Renault 12 dar din cauza unor motive tehnice si economice, oferta companiei Renault pentru acest model a fost retrasă modelul fiind in fază de teste, productia fiind programată să inceapă in Franta in a doua jumătate a anului 1969.
Contractul a fost semnat in septembrie 1966 si in aceste conditii compania Renault a permis partii romane să inceapă asamblarea mai devreme a unui model intermediar pană cand Renault 12 sa fie pregătit pentru productia de serie. La inceput a fost ales modelul Renault 16, dar in cele din urma s-a optat pentru asamblarea Renault 8, Dacia 1100.

 


Dacia 1100 (1968-1971)
Pe 20 august 1968 se incepe productia modelului Dacia 1100, un model sub licentă Renault R8. Aceasta era o berlină cu tractiune si motor pe spate. Primul automobil iesit pe poarta fabricii a fost făcut cadou presedintelui Republicii Socialiste Romania de atunci, Nicolae Ceausescu. Conform contractului, Renault furniza toate părtile componente ale modelului, urmand ca cei de la Dacia să le asambleze. Din 1968 si pană in 1971, 37.546  de autoturisme Dacia 1100 au fost produse, in 1970 apărand o usoară modificare estetică la partea frontală, astfel in 1968, 2030 exemplare, 1969, 12375 exemplare, 1970, 12122 si 1971, 11019 exemplare. S-a mai produs, desi in număr limitat,(sub 100 de bucăti) modelul 1100S cu 2 perechi de faruri si un motor mai puternic, destinate competitiilor si ministerului de interne. Putine au mai rămas in stare de functionare dar pasionatii păstrează in continuare exemplare demne de admirat.
Fată de Renault 8, Dacia 1100 nu prezenta modificări semnificative. O siglă cromată cu numele "Dacia 1100 - Uzina de Automobile Pitesti" era amplasată intre faruri ulterior in 1970 aceasta fiind inlocuită, intr-o prezentare similară originalului R8, cu o bagheta de inox peste care era amplasată emblema UAP. Paleta de culori nu a fost una foarte vastă insa culorile cu sigurantă sunt de neuitat: Rosu 28, Alb 40, Albastru 68, gri 83 si verde 57.
 Interesant este faptul ca modelul Dacia 1100 a fost conceput de fapt special pentru raliuri, desi nu atingea o viteză mai mare de 132 km/h.
Blocul motopropulsor avea capacitatea cilindrică de 1108 cm³ ce dezvolta 46 CP ,cutie de viteze in 4 trepte si consumul de 7 litri la suta de kilometri.


Date generale
Ampatamentul:   2 270 mm
Lungimea autoturismului:   3990 mm
Latimea autoturismului:   1 490 mm
Inăltimea autoturismului:   1 410 mm
Capacitate rezervor: 38 l
Puterea maximă (SAE)/turatie:  46 CP/ (33,80kW)/ 4 600 rot/min
Carburator :  SOLEX DITA-32.
Masa totală a autoturismului:   760 kg

 

Dacia 1300 (1969-1981)
După Dacia 1100, s-a lansat mult asteptata Dacia 1300, un model sub licentă R12 care a intrat in productie in august 1969(odată cu lansarea in Franta), fiind prezentată la saloanele auto de la Bucuresti si Paris. Cele două, Dacia 1300 si Renault 12 erau de fapt la fel, diferenta fiind făcută de emblemele si inscriptionările firmelor producatoare.  Modelul 1300 era o berlină cu 4 usi si tractiune pe puntea fată, fiind unul dintre cele mai moderne automobile ale Europei anilor ’70 in ciuda liniei si aspectului destul de simplu. Contractul de licentă semnat cu producătorul francez expiră in 1978 dar cu toate acestea Dacia 1300 continuă să fie produsă pană in 1981.
Ȋntre 1969 si 1981, Dacia dezvoltă o intreagă gamă de modele. Astfel, in 1969 sunt produse 293 de exemplare standard, plecandu-se de la modelele de bază Renault 12 L si TL Faza 1, in 1970, 4128 de exemplare in 2 versiuni si anume: Dacia 1300 Standard si 1300L (de la „lux”), in 1973 este lansată varianta Dacia 1300 Break iar in 1974 1301LS („lux super”, destinată membrilor importanti ai PCR si masină folosită in coloanele oficiale ale PCR) productia continuand să crească de la an la an. Dacia 1301 Lux Super avea dotări ce nu se aflau pe modelele Standard si Lux cum ar fi: instalatie radio din fabrică, scaune fată supraînăltate, circuit de frână dublu, oglinzi retrovizoare exterioare, oglindă interioară cu pozitie zi/noapte, parasolar pasager cu oglindă,  torpedou iluminat, brichetă electrică, instalatie spălare parbriz electrică, fiind disponibilă doar in varianta negru.
Datorită numărului mare de exemplare produse, Dacia 1300 devine un simbol la fel de puternic in Romania precum Trabantul pentru Germania de Est.
Blocul motopropulsor avea capacitatea cilindrică de 1,289 cm³ ce dezvolta 54 CP si a fost montat in două variante: Tip 810-02 de productie frantuzească, pană la jumatatea anului 1972 si Tip 810-99 de productie romanească, de la jumatatea anului 1972 pană in 1981. Carburatoarele de asemenea au fost monocorp Solex EISA 1,2 si 3 pană in 1972, iar din 1973 pană in 1981 monocorp Carfil(licentă Weber). Cutia de viteze era in 4 trepte si ea in 2 variante: productie Franta pană in anul 1974 si productie Romania din 1974. Viteza maximă este de 144 km/h si consumul de 7 litri la suta de kilometri.
O altă deosebire de dotare este amplasarea franei de mană la bord(model R16) la exemplarele produse din 1969 pană la jumătatea anului 1972, ulterior fiind mutată intre scaunele fată, această mutare determinand inlăturarea cotierei si a cutiei de acte amplasate pană atunci in acest loc.
Paleta de culori a plecat de la culorile de bază aplicate si pe Dacia 1100 : Rosu 28, Alb 40, Albastru 68, Gri 83, Verde 57 si o culoare nouă Alb 13, paleta fiind apoi completată cu Rosu 25, Rosu 27, Verde 6016, Bleu 61, Galben 48, Portocaliu 313, Verde 56, Verde „ou de rata”, Negru 81.


Date generale
Ampatament  2 440 mm (96,1 in)
Lungimea   4 345 mm (171,1 in)
Lătimea   1 635 mm (64,4 in)
Înăltimea   1 435 mm (56,5 in)
Capacitatea rezervorului 42 l
Putere maximă/turatie: 60/54 CP/5250 rot/min
Carburator: Solex 32-EISA 1,2,3 si Carfil 32-IRM/IRMA
Masa totală a autoturismului:   900 kg

 

Material realizat de Dănut Crainiciuc