Raliul CARPATI RETRO

Istoricul raliului

Istoria Raliului CARPATI RETRO a inceput in anul 2000. Retromobil Club Romania isi propunea continuarea traditiei Festivalului Automobilelor de Epoca desfasurate la Sinaia incepand cu anul 1983, eveniment care includea si un raliu de regularitate pe ruta Bucuresti-Sinaia. Dupa primele trei editii s-a luat decizia ca ruta raliului sa devine in fiecare an alta si aceasta s-a dovedit a fi una excelenta. De-a lungul anilor raliul s-a bucurat de participare internationala echipaje din Italia, Bulgaria si Ungaria aliniandu-se la start. Participantii au avut ocazia sa descopere locuri superbe din Romania, a caror frumuseze parca se amplifica cand le parcurgi la volanul unul automobil istoric. Fiecare din cele 14 editii desfasurate pana in prezent a fost o reusita si ramane in memoria participantilor ca un moment cu totul special.

Lista, rutele si castigatorii Raliului CARPATI RETRO din perioada 2000-2013 poate parea doar o simpla insiruire dar mai departe de asta pastreaza vie memoria unor locuri, intamplari si nu in ultimul rand oameni care au constituie istoria Retromobil Club Romania :

2000 Bucuresti-Ploiesti-Sinaia (Serban Enache-Alfa Romeo),
2001 Bucuresti-Ploiesti-Sinaia (Horia Popescu - Fiat 124 Abarth),
2002 Bucuresti-Ploiesti-Sinaia (Dan Niciovici - Fiat 850 Sport Coupe),
2003 Bucuresti-Sinaia-Brasov-Sighisoara (Dan Niciovici - Fiat 850 Sport Coupe),
2004 Bucuresti-Pitesti-Curtea de Arges-Sambata de Sus-Brasov-Bucuresti (Serban Enache - Fiat 124 Spider),
2005 Bucuresti-Brasov-Cheia (Serban Enache - Alfa Romeo),
2006 Bucuresti-Brasov-Miercurea Ciuc-Borsec (Serban Enache - Alfa Romeo),
2007 Bucuresti-Targu Jiu-Orsova (Cristian Stoian - Opel Commodore GS),
2008 Bucuresti-Focsani-Adjud-Onesti-Slanic Moldova (Serban Enache - Fiat 124 Spider),
2009 Bucuresti-Sighisoara-Gheorghieni-Cheile Bicazului-Manastirea Neamt (Marian Vijiala - Opel Rekord),
2010 Bucuresti-Sinaia-Bran-Rasnov-Brasov-Sf. Gheorghe-Balvanyos (Cristian Radulescu - Chevrolet Corvette Stingray),
2011 Mogosa-Baia Sprie-Sighet-Sapanta-Cavnic-Baia Mare (Felix Muresan - Renault 8),
2012 Bucuresti-Buzau-Bacau-Voronet (Dan Bonciog - Ford Taunus),
2013 Bucuresti-Rm.Valcea-Ranca-Alba Iulia (Aldo Sforza - Morgan +8).

Serban Enache - liderul clasamentului « all time »

L-am rugat pe Serban Enache, liderul clasamentului « all time » al Raliului CARPATI RETRO (cinci victorii) sa ne spuna ce reprezinta pentru el aceasta competitie : « Carpati Retro este si va ramane evenimentul la care tin cel mai mult. N-am cum sa uit victoriile repurtate dar va asigur ca si atunci cand n-am fost pe prima pozitie a podiumului m-am simtit extraordinar. In ultimii ani am acordat mai multa atentie curselor de coasta insa pe viitor imi propun sa revin in aceasta frumoasa competitie. Urez succes participantilor ». Pentru a marca cum se cuvine o editie jubiliata a Raliul CARPATI RETRO, Retromobil Club Romania a decis ca in acest an competitia sa se desfasoare pe ruta Bucuresti-Chisinau. Pe langa proba de raliu de regularitate evenimentul include patru probe speciale si trei expozitii organizate in Vaslui, Iasi si Chisinau, in ultima locatie urmand sa participe si colectionari din Republica Moldova.

Raliul Carpati Retro 2014

Startul editiei 2014 a raliului s-a dat vineri 5 septembrie din Bucuresti (Parking METRO Voluntari) incepand cu ora 7:00 (primul echipaj , din 30s in 30s). La Vaslui echipajele participante au poposit in Centrul Civic (Primarie) in intervalul 13:00-15:00. Sosirea la Chisinau avand loc la ora 22 :00 (formalitatile vamale au durat trei ore in Romania si o ora in Moldova ....) Echipajele participante s-au cazat la Hotel Vila Verde. Sambata 6 septembrie participantii au efectuat un tur al orasului Chisinau cu destinatia Cricova unde a fost vizitat la bordul automobilelor Orasul Subteran. In intervalul 12:30-16:30 a fost organizata o expozitie pe platoul din fata Statuii lui Stefan cel Mare alaturi de cca 35 de automobile, motociclete si scutere apartinand colectionarilor din Republica Moldova si Transnistria. Seara la Cricova a fost organizata festivitatea de premiere. Duminica 7 septembrie la ora 9:00 s-a plecat spre Iasi unde in intervalul 11:00-16:00 in zona pietonala Stefan Cel Mare (Primarie) au fost expuse automobilele participante alaturi de exemplare detinute de membrii filialei R.C.R. Iasi

O editie memorabilia

Editia aniversara a Raliului Carpati a fost una memorabilia. Cele 41 de automobile sosite din Romania in Chisinau au starnit un mare interes. Peste 35 de colectionari din Republica Moldova si Transnistria au fost prezenti la Chisinau alaturi de membrii Retromobil Club Romania pe parcursul expozitiei desfasurate in Piata Marii Adunari Nationale momentul constituind prima editiei a « Festivalului international al masinilor retro ». Implicarea autoritatilor moldonenesti, in special prin dl. Nicolae Platon, directorul Agentiei Nationale a Turismului din Republica Moldova (autoritate echivalenta a Ministerului turismului) a contribuit la reusita evenimentului. Ne-am bucurat de o primire extrem de calduroase, mii de spectatori admirand automobilele expuse in Piata Marii Adunari Nationale. Publicul civilizat a asigurat confortul participantilor care pe timpul expozitiei au vizitat orasul si eu servit pranzul. La expozitia de la Chisinau pe langa dl. Platon ne-a onorat cu prezenta si excelenta sa ambasadorul Romaniei in Republica Moldova dl. Marius Lazurca ambi oficiali dorind ca evenimentul sa nu ramana unul singular. Cluburile de vehicule istorice din Republica Moldova sunt la inceput de drum, exista numerosi colectionari interesati de modificarea vehiculelor istorice, in special al celor de productie sovietica, important este insa ca am intalnit numeroase exemplare originale aflate intr-o stare excelenta de conservare sau restaurate. Ne-au atras atentia primul 4x4 sovietic Gaz 67, limuzina GAZ 13 Ceaika, automobilele GAZ M21 Volga si Gaz M24, motocicleta M71 si scuterul Viatka. Suntem convinsi ca vizionarea a 41 de automobile 100% originala a avut un mare impact si pe viitor proiectele de restaurtare ale multor colectionari moldoveni vor migra din zona custom spre restaurari facute corect. Un sprijin pretios am primit din partea cluburilor BMW Club Moldova, presedinte Andrei Canter si Auto Retro Tuning, presedinte Vladislav Dumanov precum si din partea statiilor locale KISS FM si PRO TV, prin realizatorul emisiunii TV AUTO Expert dl. Andrei Tabuica si echipa sa (care va realiza un amplu reportaj si un film al evenimentului). Un alt partener media fost editia moldoveneasca a ziarul Evenimentul zilei, prin articolele semnate Cristina Mathias. Orasul subteran de la Cricova (statiune viticola situata la 11 km de Chisinau), in fapt galerii lungi de kilometrii rezultate in urma extragerii de cuburi de piatra pentru constructii, este o locatie absolut uluitoare, administrata impecabil si pe care nu trebuie s-o ratati daca ajungeti in Republica Moldova. Cina festiva s-a desfasurat intr-unul din saloanele restaurantului din cadrul Orasului subteran, fiind degustate sapte soiuri de vinuri, toate extraordinare ca si bucatele traditionale pregatite de maestrii bucatari. Chisinaul este un oras care te intampina cu bulevarde largi, cu imense zone verzi si un frumos lac. Constructiile istorice sunt in mare parte restaurate, iar cele construite recent au o arhitectura interesanta. Ca suveniruri participantii au optat la unison pentru excelentele bomboane Bucuria si vinurile moldovenesti. Purtand tricoul cu insemnele R.C.R. multi din participanti au fost opriti pe strazile orasului si felicitati de cei care vizionasera expozitia. Cu siguranta vom reveni la Chisinau si in viitor. Expozitile desfasurate in zonele centrale din Vaslui si Iasi au atras un numar record de spectatori din randul carora suntem convinsi ca vor aparea noi colectionari de vehicule istorice.

Rezultatele raliului
29 de echipaje au concurat la categoria « Regularitate » parcurgand patru probe speciale organizate in judetul Buzau si ruta Bucuresti-Chisinau in regim de raliul de regularitate. 12 echipaje participate la categoria « Touring » au sosit la Vaslui alaturi de doua echipaje locale, pentru jonctiunea cu participantii la categoria « Regularitate », din Ploiesti, Brasov, Iasi, Constanta, Braila, Potigrafu, Targoviste si Suceava. Zicala « norocul incepatorului » s-a confirmat anul acesta la Raliul Carpati Retro castigatorul, dl. Karoly Buzas (Morgan +4 - 1962) fiind la prima participare la un eveniment de acest gen. Pe pozitia secunda a Clasamentului General s-a clasat dl. George Barbu (Jaguar E Type Mk II XKE - 1969) podiumul fiind completat de Attila Torok (Chevrolet Corvette C3 - 1982). Premiul pentru cel mai vechi automobile partcipant a fost castigat de automobilul Dodge DG8 (George Danciu) fabricat in urma cu 83 de ani. Pentru echipajele nr. 22 si 36 raliul s-a incheiat la Vaslui, perspectiva trecerii frontierei cu doua automobile care prezentau probleme tehnice (fie ele minore) conducand la decizia de abandon. Organizatorii « Festivalului international al masinilor retro » au ocordat trei premii de eleganta, in ordinea preferintelor, automobilelor Dodge DG8 (1931- George Danciu), Plymouth Vailant (1956 - Lilica Dedu) si Porsche 911 (1970 - Ioannis Giounis). Merita mentionata si prezenta la Chisinau a doi temerari « ims-isti », dl Mircea Batranu si Dragos Racoveanu (ultimul parcurgand solitar traseul dupa un start intarziat din capitala !!!) care alaturi de echipajul George Danciu/Razvan Badulescu (Dodge DG 8 - 1931) au demonstrat ca nicio distanta nu e prea lunga chiar si pentru vehiculele istorice care se deplaseaza mai lent.

Felicitari castigatorilor si tuturor participantilor !!!

PARTICIPANTI
GALERIE FOTO
VIDEO : 1 2 3 4 5
MEDIA : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
REGULAMENT

 

   
   
 
© 2001-2017 Retromobil Club Romania