CU ZIMBRUL PRIN CARPATI

Editii organizate: (13)
Trasee:
2002-2006 Sinaia-Vf. Costila-Vf. Caraiman
2007 Sinaia-Lacul Bolboci-Campulung Muscel
2008 Campulung Muscel
2009 Urlati-Vulcanii Noroiosi
2010 Breaza
2011 Horezu-Vf. Romani-Vf. Valeanu-Vf. Ursu
2012 Polovragi-Cheile Oltetului-Lacul Petrimanu-Lacul Galbenu-Ranca
2013 Paraul Rece-Bran-Zarnesti-Campulung Muscel
2014 Valenii de munte-Colti-Bozioru

Istoria raidului « Cu zimbrul prin Carpati » a inceput in anul 2002. In ziua a treia a Raliului International CARPATI RETRO 2002, la care au participat nu mai putin de cinci automobile M461 si ARO M461 C, programul era unul extrem de relaxat, fiind programata o vizita la Muzeul Peles. Membrii ARO M461 CLUB ROMANIA au decis insa sa efectueze o ascensiune montana pe drumuri forestiere si asa a luat nastere evenimentul « Cu zimbrul prin Carpati ». Ideea acestui raid a apartinut dlui Giuseppe Rossi, presedintele ARO M461 CLUB ROMANIA fiind inspirata de ascensiunile montane efectuate de M.S Regele Mihai cu decenii in urma la bordul celebrului Willys, pe larg descrise in volumul de memorii « Regele Mihai – Automobilist-Mecanic-Pilot Profesionist » (aparuta sub semnatura lui Andrei Savulescu in 1996 la Editura Humanitas – Bucuresti). Dl. Mihai Serban, un bucurestean stabilit in Busteni unde conduce o minunata pensiune, posesor de M461 si mare amator de raiduri 4x4 a avut amabilitatea sa ne fie ghid si din acel moment a devenit o calauza de nadejde care a insotit toate cele cinci editii desfasurate pana in prezent.
Asa a luat nastere unul dintre cele mai intersante evenimente organizate in Romania cu vehicule istorice, alaturi de care an de an se aliniaza si automobile moderne, intr-o lupta om - automobil - natura care an de an naste noi pasiuni si tot atatea satisfactii. ARO M461 CLUB ROMANIA organizeaza incepand cu 2002 anual raidul 4x4 « Cu zimbrul prin Carpati », in perioada 2002-2006 traseul urmat fiind Sinaia-Telecabina Babele-Costila-Vf. Caraiman. Mergand din Sinaia spre Bucuresti la iesirea din oras, dupa stadion la dreapta, intri pe drumul DN1A, care ajunge in capitala via Targoviste. Din aceasta sosea incepe un drumul forestier spre cabana Babele, despre care localnicii spun ca in urma cu 15-20 de ani putea fi parcurs cu un autoturism obisnuit, iar pe GPS este indicat a fi DJ173 desi nu a fost nicioadata amenajat un ultimii 70 de ani. Natura si-a spus cuvantul si astazi drumul este in multe portiuni aproape impracticabil. Din sosea pana la cladirea telecabinei Babele sunt 27 de km, aici GPS-ul indica altitudinea de 2172 m. Drumul continua, intr-o stare si mai proasta, spre Varful Costila (2496 m) unde este situat releul de televiziune. De aici caravana M-urilor continua drumul spre varful Caraiman (2377 m). A existat si o exceptie, anul 2006, in care nu a putut fi parcurs in intregime traseul Varful Costila – Vf, Caraiman pentru ca Dorel, il stiti cu totii, cel care sapa de zor in reclama TV la coniac, a pozat noul cablu de alimentare cou curent electric a Crucii de pe Caraiman uitand sa mai acopere santul facut chiar prin zonele pe unde se putea trece cu automobilul. M-ul putea trece fara probleme peste acest sant insa operatiunea trebuia efectuata de n ori de catre 25 de vehicule istorice, iar sosirea noptii ar fi surprins participantii pe munte (in plus nu ne-am dorit ca Dorel sa aiba ocazia sa ne acuze ca am distrus cablul electric). De pe Vf. Caraiman se deschide panorama superba a orasului Busteni putand fi admirata Crucea de pe Caraiman (situata la cateva minute de mers pe jos din punctul maxim accesibil cu automobilul) construita in cinstea eroilor romani cazuti in primul razboi mondial. Dupa anii comunismului in care acest monument inchinat eroilor a zacut in bezna noptii, autoritatile au decis ca el sa fie permanent iluminat. Salutam aceasta decizie si speram ca Dorel sa faca o treaba buna, dar s-o faca pana la capat, si sa nu uite santul descoperit, altfel e pacat de investitie. Revenind la editia din anul 2006 a raidului, una aniversara care a marcat a V-a editie, trebuie consemnat faptul ca evenimentul s-a bucurat de o participare foarte numeroasa, stabilindu-se un nou record, 23 de M-uri reunite la un eveniment organizat de ARO M461 CLUB ROMANIA (plus alte doua vehicule istorice de exceptie, Land Rover Seria IIA si Willys MB). Pe drumul de retur spre Sinaia participantii au servit o masa cu produse traditionale romanesti. A doua zi zece din M-urile participante, conduse de « varul englez », Land Rover si nepotul roman « ARO 10 » au plecat din Sinaia spre Campulung, primaria urbei unde s-a nascut ARO lansand invitatia de participare la « Zilele orasului Campulung ».
Batranele M-uri au parasit iarasi Sinaia, intrand pe drumul DN1A. Dupa Moroieni, din satul Pietrosita, a fost parasita soseua fiind atacate dealurile din zona cu destinatia Campulung. Dupa o serie de aventuri care au presupus o trecere prin vad si, piatra de incecare, strabaterea unei livezi cu iarba si zone foarte alunecoase (un M a ramas suspendat pe diferentiale si a fost deblocat dupa o jumatate de ora de sapaturi si tractari), pe o ploaie torentiala, coloana de M-uri a intrat triumfala in Campulung, dupa un moment de respiro la monumentul eroilor romani construit pe dealurile Mateiasului. Cu cativa kilometri inainte de intrarea in oras, toti participantii au fost profund marcati de un barbat in varsta, care astepta parca sosirea coloanei. Pe parcursul trecerii acesteia omul a topait in permanenta in doua picioare, aratand semnul victoriei cu ambele maini si urland minute in sir, cat il tineau puterile : « IMS !!! IMS !!! IMS !!! » N-am putut da evenimentului alta explicatie decat ca era vorba de un fost angajat al uzinei ARO, disperat de situatia actuala a uzinei muscelene. Asemeni multora din oamenii intalniti in acea zi de iulie la Campulung, omul avea lacrimi in ochi, de cateva zile la ARO fusese declarat falimentul.
Istoria acestor masini romanesti va fi insa dusa mai departe de colectionari, M-urile fiind pastrate si intretinute cu sfintenie de o mana de pasionati. Ne-am bucurat sa vizitam la Campulung expozitia de fotografii si carti postale organizata de dl. Hagi mare parte din acestea prezentand dezvoltarea firmei ARO si a automobilelor produse. Orasul Campulung a trait timp de jumatate de secol numai pentru automobilele de teren romanesti care au impanzit globul ducand faima constructorilor romani de automobile peste hotare. Dumnezeu sa aiba in grija acesti oameni minunati si poate intr-o zi ARO va renaste. Editia din 2006 a raidului « Cu zimbrul prin Carpati » a fost ceva cu totul unic, care cu greu va putea fi repetat. La Campulung M-urile au fost admirate de mii de oameni, majoritatea traind si lucrand de generatii pentru ARO. Membrii ARO M461 CLUB ROMANIA fac deja planuri pentru o noua editie a raidului desfasurata pe un nou traseu. Senzatiile traite si frumusetea peisajului rasplatesc din plin efortul depus deopotriva de oameni si minunatele lor masini, M-urile.

Reportaje si fotografii de la acest eveniment gasiti accesand site-ul oficial Aro M461 la adresa: http://www.arom461.ro/